BAYLEY III. KORA GYERMEKKORI SZŰRŐVIZSGÁLAT
A teszt méri a gyermekek kognitív, nyelvi, szociális és mozgásfejlődési érettségét. Ez a teszt a 1 hónapos kor és 3.5 éves kor közötti gyermekek vizsgálatára alkalmas. A teszt eszköztárát ennek az életkornak való játékok és játékos kellékek alkotják. A gyermekek a vizsgálat közben észre sem veszik, hogy vizsgálva vannak, olyan oldott hangulatot teremt ez a játékos, ám de irányított feladathelyzet. A végeredmény segítségével meg tudjuk határozni, hogy a többi hasonló korú kisgyermekhez képest milyen területen, milyen mértékű az eltérés (ha van). A vizsgálatot követően részletes tájékoztatást adok vizsgálati eredmény értelmezéséről. A vizsgálati eredményről szakvélemény kérhető.
Mit mér a Bayley-III?
A vizsgálat öt fejlődési tartományt értékel, amelyekből három fő skála a gyermek kompetenciáira, kettő pedig a szülői beszámolóra épül:
1. Kognitív skála
- A problémamegoldó képességeket, figyelmet, emlékezetet és az explorációs viselkedést méri.
- Példák: tárgyállandóság, szenzoros észlelés, egyszerű problémamegoldás, habituáció.
2. Nyelvi skála
- Két altesztből áll: receptív kommunikáció (megértés) és expresszív kommunikáció (beszédprodukció).
- Vizsgálja a szavak felismerését, utasítások követését, szókincs fejlődését, gesztusok és hangadás alkalmazását.
3. Motoros skála
- Külön méri a finommotoros és nagymotoros készségeket.
- Finommotoros: tárgyak manipulálása, kéz-szem koordináció, rajzolás kezdeményei.
- Nagymotoros: fejtartás, ülés, mászás, járás, egyensúly.
4. Szociális-érzelmi skála (szülői kérdőív)
- Az érzelmi szabályozás, társas kapcsolatok és kötődés fejlődését méri.
- Alapja többek között az Ages & Stages Questionnaires: Social-Emotional (ASQ:SE).
5. Adaptív viselkedés skála (szülői kérdőív)
- A mindennapi élethez szükséges készségek értékelése (pl. öltözködés, evés, higiéné, önállóság).
- A Vineland Adaptive Behavior Scales alapján készült.
Mérési módszertan
- Standardizált teszthelyzetben képzett szakember (pszichológus, gyógypedagógus, fejlesztő szakember) végzi.
- A gyermek játékszerű feladatokon keresztül mutatja meg a képességeit.
- A szülői kérdőívek kiegészítik az objektív mérést a mindennapi környezetben észlelt viselkedésekkel.
Mit ad a vizsgálat?
- Fejlődési profil: mely területeken van a gyermek életkornak megfelelő szinten, hol tapasztalható elmaradás vagy kiemelkedés.
- Klinikai diagnosztikai támogatás: pl. koraszülöttek, genetikai szindrómák, neurológiai érintettség vizsgálata.
- Fejlesztési terv alapja: meghatározza, mely területeken érdemes korai intervenciót, terápiát, fejlesztést nyújtani.
A vizsgálatra minden eddigi dokumentumot, szakvéleményt, vizsgálati eredményt kérünk elhozni, hiszen ez segíti a gyermek konkrét problémájának feltárását. A dokumentumokat a gyermekre vonatkozó adatvédelmi szempontok betartásával tekintjük át. Először az anamnézis felvételére kerül sor, amennyiben ez még nem történt meg az előző vizsgálatok során.



