DISZKALKULIA TERÁPIA
A mindennapokban amúgy jól teljesítő gyermeknek, súlyos és tartós problémát okoz az élet minden területén (iskolában, otthon) a dolgok megszámlálása, a számnevek használata, a számsorban a számok helyének felismerése, ill. a számfogalma nem életkorában elvárt számkörű. Ha a számnagyságrendek megértésében, az alapműveletek alkalmazásában ügyetlen.
Tünetei:
- csak nagy nehézségek árán, átmenetileg képes figyelni a számokra, számszerűségekre, a matematikai kifejezésekre, fogalmakra (több, mennyivel több, mennyit adjak hozzá…).
- Korai időszakban nem képes csoportosítani, halmazt alkotni, sorokban, ritmusokban nem tevékenykedik.
- Játéka monotonabb, mint kortársaié.
Óvodás korban csak a veszélyeztetettség állapítható meg.
- Azok a kisgyermekek leginkább veszélyeztetettek, akiknél a mozgás-, a beszédfejlődés, vagy viselkedés alakulása nem volt egyértelműen harmonikus.
- Ha egy gyermek nem rajzol, nem szívesen használ eszközöket, érdemes a számolási stratégiáit is megfigyelni.
- A kisiskolás gyermek nehezen ismeri fel az ún. szimbólumokat – a számokat és a matematikai jeleket – és bizonytalanul azonosítja őket tartalmilag.
- Problémája van a sorozatok és szabályok alkotásával.
- Amíg erősen koncentrál, akár képes jól megoldani is a feladatot, de figyelme hamar fárad, és egyre több hibát követ el.
- Egy újabb példa esetén nem tud új megoldást találni, és az előzőt ismétli.
- Iskolás gyerekek a többjegyű számoknál könnyen eltévesztik a számok sorrendjét (pl. 18 helyett 81-et ír).
- A számokat fordítva vagy számjegyeltéréssel írják le (pl. 72 helyett 702-t),
- a műveleti jeleket rosszul ismerik fel (pl. 20 – 4 = 24).
- A helyiértékeket a számokban többnyire csak mennyiségileg érzékelik, nem nagyságbelileg (pl. 1 tízes és 3 egyes, az szerintük csupán 4).
- Szám-, és szövegemlékezetük kis terjedelmű: az egymás után sorolt adatokból keveset tudnak felidézni.
- A számokat „kiragadva a megszokott formájukból” – más méret, más szín, vagy pl. szaggatott vonallal írva – nehezen vagy már nem ismerik fel.
- A szöveges feladatokban önállótlanok, mert a matematikai tartalmukat nem azonosítják be.



