LOGOPÉDIA

 Artikulációs zavar terápia

Logopédia Az egyén beszédének tisztasága eltér az adott közösség normáitól. Az, hogy ez az eltérés milyen okokra vezethető vissza, nagyon sokrétű lehet. 

A terápia megkezdése előtt fel kell tárni az összes tünetet és az összes információt meg kell szereznünk a gyermekről. A szülői beszámoló segítségével feltérképezzük az érintett hangokat, illetve megfigyeljük a gyermeket spontán társalgási helyzetben.

Megfigyelési szempontok:

  • a beszéd mennyire érthető
  • folyamatos beszédhasználat vagy egyszavas válaszok a jellemzőek
  • kiejtés jellemzői
  • beszédállapot jellemzői (légzés, dallam, tempó, stb.

Beszédészlelés és beszédmegértés zavarának terápiája

Későn induló beszédfejlődés, elhúzódó pöszeség, szó- és mondatalkotási nehézség, bizonytalan beszéd- és szövegértés, gyermeknyelvi szavak használatának fennmaradása, nyelvi szabályok lassú elsajátítása és alkalmazási nehézsége esetén.

Az iskolai tanulás, az írás-olvasás elsajátításának alapja a gyermek életkorának megfelelő anyanyelvi teljesítmény, amely leghatékonyabban óvodáskorban fejleszthető. A beszédfejlődés egyik jelentős részterülete a beszédfeldolgozás. Az időben megkezdett, egyénre szabott fejlesztés segít az eltérő fejlődés negatív hatásainak megelőzésében vagy csökkentésében, az anyanyelvi hiányosságok kompenzálásában, a harmonikus személyiség kialakulásában.

 

Beszédindítás

lufis_ok Ha 2,5-3 éves kor körül (lányoknál 2,5 éves, fiúknál 3 éves kor) még nem rendelkezik legalább 50 szavas aktív szókinccsel, nehezen utánozza az anyanyelv hangjait tisztán és mozgásában is kicsit elmarad a társaktól, akkor mielőbb forduljunk szakemberhez.

Minden esetben egyénre szabott módszert választunk, hiszen minden gyermek más, így más lesz az, amivel eredményt tudunk elérni. Az első alkalommal megtörténik az anamnesztikus beszélgetés a gyermek addigi fejlődéséről, tapasztalt tünetekről. Ezután felmérjük a meglévő képességeket és kizárjuk a halláskárosodás és egyéb kognitív zavar tényét.

Diszlexia prevenció

A diszlexia a legtöbb meghatározás szerint az olvasás és írás zavarát jelenti. A pszichológia szerint ez a jelenség egy gyűjtőfogalom: a részképességek olyan zavara, amely változatos megjelenési formában vezethetnek ugyanahhoz a problémához, súlyos olvasási zavarhoz. A pedagógiai irányzat az iskolai teljesítmény és az intellektuális képességek jelentős eltérését nevezi diszlexiának, amelynek hátterében súlyos olvasási zavar áll.

Diszlexia prevenciót alkalmazunk akkor, ha a gyermek még nem tud írni és olvasni, azonban több jel is arra mutat, hogy hajlamos lehet a probléma kialakulására.

Jelek lehetnek: 

  • ha a gyermek nehezen tanul
  • nem szívesen mond verseket
  • nem mutat érdeklődést a mesék iránt

Aki logopédiai terápiában részesül arra jellemző lehet, hogy nehezen épülnek be az újonnan kialakított hangok, már jól kialakított hangokat újra elveszítenek, de az is, hogy a zöngés mássalhangzókat nagyon nehéz kialakítani. De olyan is van, hogy a nyelvi zavar teljesen rejtve marad egészen a beiskolázásig.

A foglalkozások során igyekszünk olyan képességeket fejleszteni, amelyek szerepet játszanak az olvasás és az írás helyes kialakulásában.

Képességfejlesztés területei:

  • vizuális és a hallási érzékelés
  • a térbeli tájékozódás
  • a finommozgás
  • a nagymozgás
  • nyelvi készség

Diszlexia reedukáció

A diszlexia az eltérő idegrendszeri fejlődés következtében kialakuló tanulási zavar, mely az életkor és az intellektus alapján elvárható olvasási teljesítmény csökkenésében nyilvánul meg.

Gyakori hibák:

  • a betűtévesztések
  • konzekvens betűcserék (pl. hasonló alakú betűk esetén b-d)
  • betűkihagyások- és betoldások
  • a szótagkihagyások- és betoldások
  • az olvasási tempó általános meglassulása
  • az olvasott szöveg értésének nehezítettsége

 

A helyesírásban megjelenő tünetek:  

  • gyakori helyesírási hibák
  • tévesztések
  • betoldások
  • kihagyások
  • a magán- és mássalhangzók időtartambeli tévesztése (pl. hosszú helyett „hoszú”-t vagy „hosszu”-t ír)

 

A diszlexia reedukációs foglalkozások egyrészt az olvasást megalapozó képességek fejlesztésével támogatják a gyermeket, illetve a már ismert betűket újratanulva, az olvasási technikát javítva segítik őt a hatékonyabb tanulás, olvasás felé.

KAPCSOLAT

kapcs1     kapcs2 

FLOW KÉPESSÉGFEJLESZŐ KÖZPONT

SZARVAS IRODAHÁZ 
7400 Kaposvár, Budai Nagy Antal u. 1.

+36-30/285-9255 • info@flowkaposvar.hu

NYITVA TARTÁS:
hétfő-péntek 12:00-18:00
szombat-vasárnap 8:00-18:00

Iskolai szünetek ideje alatt:
hétfő-péntek 8:00-18:00
szombat-vasárnap 8:00-18:00

A weboldal használatával ön elfogadja, hogy az oldal a böngészőn keresztül ún. sütiket kezel a felhasználói élmény fokozása érdekében.
RENDBEN