LOGOPÉDIA
Artikulációs zavar terápia
Az egyén beszédének tisztasága eltér az adott közösség normáitól. Az, hogy ez az eltérés milyen okokra vezethető vissza, nagyon sokrétű lehet.
A terápia megkezdése előtt fel kell tárni az összes tünetet és az összes információt meg kell szereznünk a gyermekről. A szülői beszámoló segítségével feltérképezzük az érintett hangokat, illetve megfigyeljük a gyermeket spontán társalgási helyzetben.
Megfigyelési szempontok:
- a beszéd mennyire érthető
- folyamatos beszédhasználat vagy egyszavas válaszok a jellemzőek
- kiejtés jellemzői
- beszédállapot jellemzői (légzés, dallam, tempó, stb.
Beszédészlelés és beszédmegértés zavarának terápiája
Későn induló beszédfejlődés, elhúzódó pöszeség, szó- és mondatalkotási nehézség, bizonytalan beszéd- és szövegértés, gyermeknyelvi szavak használatának fennmaradása, nyelvi szabályok lassú elsajátítása és alkalmazási nehézsége esetén.
Az iskolai tanulás, az írás-olvasás elsajátításának alapja a gyermek életkorának megfelelő anyanyelvi teljesítmény, amely leghatékonyabban óvodáskorban fejleszthető. A beszédfejlődés egyik jelentős részterülete a beszédfeldolgozás. Az időben megkezdett, egyénre szabott fejlesztés segít az eltérő fejlődés negatív hatásainak megelőzésében vagy csökkentésében, az anyanyelvi hiányosságok kompenzálásában, a harmonikus személyiség kialakulásában.
Beszédindítás
Ha 2,5-3 éves kor körül (lányoknál 2,5 éves, fiúknál 3 éves kor) még nem rendelkezik legalább 50 szavas aktív szókinccsel, nehezen utánozza az anyanyelv hangjait tisztán és mozgásában is kicsit elmarad a társaktól, akkor mielőbb forduljunk szakemberhez.
Minden esetben egyénre szabott módszert választunk, hiszen minden gyermek más, így más lesz az, amivel eredményt tudunk elérni. Az első alkalommal megtörténik az anamnesztikus beszélgetés a gyermek addigi fejlődéséről, tapasztalt tünetekről. Ezután felmérjük a meglévő képességeket és kizárjuk a halláskárosodás és egyéb kognitív zavar tényét.
Diszlexia prevenció
A diszlexia a legtöbb meghatározás szerint az olvasás és írás zavarát jelenti. A pszichológia szerint ez a jelenség egy gyűjtőfogalom: a részképességek olyan zavara, amely változatos megjelenési formában vezethetnek ugyanahhoz a problémához, súlyos olvasási zavarhoz. A pedagógiai irányzat az iskolai teljesítmény és az intellektuális képességek jelentős eltérését nevezi diszlexiának, amelynek hátterében súlyos olvasási zavar áll.
Diszlexia prevenciót alkalmazunk akkor, ha a gyermek még nem tud írni és olvasni, azonban több jel is arra mutat, hogy hajlamos lehet a probléma kialakulására.
Jelek lehetnek:
- ha a gyermek nehezen tanul
- nem szívesen mond verseket
- nem mutat érdeklődést a mesék iránt
Aki logopédiai terápiában részesül arra jellemző lehet, hogy nehezen épülnek be az újonnan kialakított hangok, már jól kialakított hangokat újra elveszítenek, de az is, hogy a zöngés mássalhangzókat nagyon nehéz kialakítani. De olyan is van, hogy a nyelvi zavar teljesen rejtve marad egészen a beiskolázásig.
A foglalkozások során igyekszünk olyan képességeket fejleszteni, amelyek szerepet játszanak az olvasás és az írás helyes kialakulásában.
Képességfejlesztés területei:
- vizuális és a hallási érzékelés
- a térbeli tájékozódás
- a finommozgás
- a nagymozgás
- nyelvi készség
Diszlexia reedukáció
A diszlexia az eltérő idegrendszeri fejlődés következtében kialakuló tanulási zavar, mely az életkor és az intellektus alapján elvárható olvasási teljesítmény csökkenésében nyilvánul meg.
Gyakori hibák:
- a betűtévesztések
- konzekvens betűcserék (pl. hasonló alakú betűk esetén b-d)
- betűkihagyások- és betoldások
- a szótagkihagyások- és betoldások
- az olvasási tempó általános meglassulása
- az olvasott szöveg értésének nehezítettsége
A helyesírásban megjelenő tünetek:
- gyakori helyesírási hibák
- tévesztések
- betoldások
- kihagyások
- a magán- és mássalhangzók időtartambeli tévesztése (pl. hosszú helyett „hoszú”-t vagy „hosszu”-t ír)
A diszlexia reedukációs foglalkozások egyrészt az olvasást megalapozó képességek fejlesztésével támogatják a gyermeket, illetve a már ismert betűket újratanulva, az olvasási technikát javítva segítik őt a hatékonyabb tanulás, olvasás felé.



